Artikelen

Hier kunnen interessante artikelen gepubliceerd  worden ivm de fiets

Download (PDF, 323KB)

Bron: https://www.vwb.be/

Download (PDF, 238KB)

Bron https://www.vwb.be/2/Home

Download (PDF, 607KB)

Download (DOCX, 143KB)

Bron VWB

Download (DOCX, 13KB)

Bron VWB

Elektrische fietsen: nieuwe regels voor het gebruik

Het gebruik van fietsen met elektrische assistentie (e-bikes) maakt het laatste decennium sterk opgang. Tegenwoordig is bijna een derde van de verkochte fietsen een elektrisch model. Een hele hoop voordelen (de kosten, het gebruiksgemak, etc.) zorgden voor een grote schare fans. Nu ze steeds sneller worden, kunnen we ons afvragen of dit nog wel gewone fietsen zijn. Sinds 1 oktober 2016 is een nieuw wettelijk kader van toepassing in functie van het vermogen en de snelheid van deze tweewielers.

Drie categorieën elektrische fietsen

– De conventionele of gewone e-bike: deze fiets heeft een vermogen van 250 W (of minder) en een maximumsnelheid van 25 km/uur. Bij deze fiets wordt de actie van het trappen versterkt. Als de gebruiker niet zelf trapt, levert ook de elektrische motor geen energie.

– De gemotoriseerde fiets: het vermogen van deze elektrische fiets ligt onder de 1000 W. De snelheidscriteria zijn gelijkaardig aan die van de gewone e-bike. Naast assistentie bij het trappen kan dit type fiets ook voorzien zijn van een motor die ook werkt als er niet actief wordt getrapt.

Om deze fiets te mogen gebruiken, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

o 16 jaar oud zijn;
o een gelijkvormigheidsattest voor de fiets hebben;
o een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering hebben als de motor autonoom kan werken.

– De speed pedelec of high speed e-bike: deze krachtigere fiets is sneller. Zijn vermogen moet lager zijn dan 4000 W en hij mag niet sneller dan 45 km/uur rijden. Dit type wordt als bromfiets beschouwd en verkeersregels die daarop van toepassing zijn, gelden dus ook voor speed pedelecs.

Dat betekent dus dat een helm verplicht is, dat de fiets moet ingeschreven zijn bij het DIV als speed pedelec en dat de bestuurder een rijbewijs (AM of B) moet hebben.

Terwijl conventionele elektrische fietsen en gemotoriseerde fietsen twee of meer wielen mogen hebben, mogen speed pedelecs enkel tweewielers zijn.

S-pedelecs en bromfietsen: wat zijn de verschillen in het verkeer?

In tegenstelling tot de andere categorieën van elektrische fietsen, zijn de speed pedelecs onderworpen aan dezelfde verkeersregels als de bromfietsenklasse B. In bepaalde omstandigheden zijn er echter soepelere regels van toepassing.

Zo mogen de s-pedelecs, in tegenstelling tot de bromfietsen klasse B, ook op wegen rijden die zijn voorbehouden voor voetgangers, ruiters en fietsers. Ze mogen er dan wel niet sneller dan 30 km/uur rijden. Deze fietsen mogen ook tegen de richting in gebruikt worden in éénrichtingsstraten als die is aangeduid met een bord “bromfiets klasse A”.

Inschrijving van de elektrische fiets

Enkel de speed pedelec moeten worden ingeschreven. Net als voor bromfietsen is de nummerplaat 10 op 12 cm groot en begint ze met de letter ‘S’, gevolgd door twee series van drie karakters. Het eerste karakter is altijd een ‘P’ voor de s-pedelecs.

We willen er tot slot nog op wijzen dat vanaf nu elke speed pedelec vergezeld moet zijn van een inschrijvingsbewijs.

Bron : Sébastien Dormaels Master in de criminologie, politiezone Entre Sambre et Meuse